..i Luleå uppsöktes genast kl 9 när de slog upp dörrarna. Nej, de har ingen som kan undersöka elektroniken på Freja, alla är på semester. Jag fick namnet på ett par andra firmor, men där var det samma sak, ingen har tid. Inhandlade nytt vinch-handtag i stället för det som gick till sjöss. Billigare än i Finland. Ett föråldrat sjökort fick jag till halva priset.

En dieselfirma var ändå behjälplig, jag tror han hette Bergqvist, han bad mig mäta spänningen i batterierna före och efter motorn startats, och då kunde konstateras att spänningen steg, alltså fungerar laddaren!

Jag gick till Granec på nytt efter ett nytt sjökort då det jag skaffat visade sig täcka sydligare delar. Det kommer nog att behövas. Sjökortet jag fick av Tuomas går till Piteå, medan Granec saluför en kortserie som täcker samma område, men därutöver ända ner till Ratan. Det finns inget kort från Piteå till Ratan så jag blev tvungen att köpa ett kort som delvis dubblerar det som jag redan har. Till fullt pris.

Jag provianterar mat och för till båten. Därefter googlar jag Systembolaget och går ditåt. På vägen besöker jag en Thairestaurang som serverar lunch till ett pris som motsvarar ca 8 €. Flera thaiplock, men dessutom lax i dillsås med potatis. Och pizzabitar. Till efterrätt glass med fruktcocktail och kaffe. Härligt!

På Systemet beslutar jag att ta rödvin i stället för öl. Och Captain Morgan i. st.f. Jallu. Jag är restriktiv, en hamnsup vid ankomst och en öl eller ett glas vin till kvällsvarden.

Sedan kommer jag att tänka på hopfällbara solpaneler och besöker Granec igen. De har en till nedsatt pris. Jag tar den.

När jag kommer till båten ser jag att det inte går att koppla den direkt till batteriet som försäljaren påstod. Tillbaka till Granec alltså.

Jag får en snabbkopplingsmanick och en anmodan att själv ansluta panelen till batteriet.

I båten kommer jag på att den gamla panelen har en regulator. Inget hindrar väl att man ansluter två paneler till samma regulator?

Nu är jag redan försenad, jag borde vara borta från hamnen kl. 12. Jag kommer iväg 12.40. Beslutar segla så långt jag orkar och hissar genast seglen. Det blir kryss i vindar som kastar hit och dit. Jag tänker att det får bli en kort sträcka idag. Men alla tilltänkta hamnar är antingen belamrade med motorbåtar eller utsatta för vind. Dessutom håller den sydostliga vinden i sig och vi gör stadigt 4-5 knop.

Jag fortsätter alltså till det ställe jag först haft som mål. Klockan 19.30 lägger jag till vid Vargöns brygga. Med sidan till. Här finns ingen annan. Vinden ligger på till en början, men dör så småningom ut.

På morgonen efter frukosten går jag till andra ändan av ön.

1,5 km stod det, men det kändes kortare än den föregående naturstigen, trots att sanden inte gav stöd åt fötterna. Före avfärd ett morgondopp. Vinden är lätt ost- sydostlig men ökar med dagen.

Jag möter 2 segelbåtar idag, mera än på veckor.

Dessutom en lastbåt med trälast. Lots har nyss embarkerat.

Den gamla radioapparaten som jag tänkte slänga har kommit till heders igen. Ute på havet fås inte kontakt via mobilnätet, men de hederliga radiovågorna är alltid att lita på! Det blir mest P2 som sänder klassisk musik förutom några inslag på främmande språk som finska och samiska.

Vinden ökar som sagt och sjön är grov. Jag tvekar om jag skall våga ta iland på Pite Rönnskär med beslutar mig till slut att ta chansen. Det är svårt att hitta det smala inloppet, och när jag väl öär där är det för sent att svänga. Jag rammar piren med mitt bogankare (som vanligt).

Lilla Freja ligger lågt och jag får klättra. Men jag ångrar inte att jag kom, det är ett fantastiskt ställe som kräver ett eget kapitel.

När jag får upp facebook ser jag att Kimi har skrivit att jag borde besöka ön. Vilket sammanträffande!